Miniszterelnökség Örökségvédelmi Hatósági Főosztály Műtárgyfelügyeleti Hatósági Osztály
mutargy@me.gov.hu

Tisztelt Cím!
Balogh Tamás Zoltán történész hallgató vagyok, szakterületem Debrecen közlekedésének kialakulása, jelenleg is ennek történetét kutatom. Kutatásom során figyeltem fel a Debreceni Közlekedési Vállalat (Debrecen, Salétrom utca 3.) telephelyén pusztuló, nem megfelelő módon (a szabadban már több éve) tárolt és karbantartott egykori közlekedési járművekre, melyek nagyobb odafigyelést és törődést érdemelnének. Fotóval és műszaki paraméterekkel ellátott listát küldök Önöknek, mely során e közlekedési járművek védése megindulhat. (A fotók 2018. 07. 29-én készültek)

483 484
Debrecenben 1969-70-ben gyártották a négy darab (481-484-es pályaszámú) hatajtós kétirányú villamoskocsit, melyeket eredetileg a csak 1971-ig üzemelő 6-os vonalra szánták. Ez a két darab maradt meg, a többit elbontották. Ilyen villamosok már nincsenek.

 101
101 psz. szakszolgálati villamos.
1961. augusztus 10-re a budapesti Füzesi főműhelyben elkészült a 252 psz. villamos, mely október 11-én állt forgalomba. 1975-ben a 252-es járművet az ülések kiszerelésével szakszolgálati motorkocsivá minősítették, ekkor kapta a 101-es pályaszámot, mely a mai napig üzemel. 2000-től hótoló motorkocsinak használják. Debrecenben ez az egyetlen darab.
 203
203 psz. (előtte: BSZKRT 7200) „Béka” kis mozdony, mely a BURV egyetlen megmaradt motoros járműve. 1896-ban készült a Ganz gyárban, ez a legidősebb ilyen jellegű jármű!!

 204
204 psz. (előtte: FVV 7031) „Muki” motoros teherkocsi. 1926-27-ben gyártották Budapesten. Bár Budapesten több darab is van belőle, Debrecenben ez az utolsó darab.

 9-301     9-305
9-301 és 9-305 psz. ZIU-9 típusú eredeti flottaszínű trolibusz.
Forgalomba állítva: 1985. július 2. (9-301: információm szerint a DKV nosztalgiajárművet szeretne belőle csinálni, ám mivel nincs rá pénz, 2007 óta a telephelyen áll üzemképtelenül (másnak pedig nem adja oda felújításra); 9-305: A trolit szívességből megvette a debreceni autóbuszok tulajdonosa, az Inter Tan-ker Zrt., de a DKV telephelyén hagyták, mivel nem tudnak vele mit kezdeni. Állományból törlés: 2009)
Örvendetes tény lenne, ha felújítanák valamelyiket és nosztalgiajárműként közlekedne, ahogyan ezt Budapesten és Szegeden már megvalósult.

 

Képtalálat a következőre: „500 villamos debrecen” 500
500 psz. KCSV6 típusú villamos, mely prototípusa volt az utolsó magyar 501-510 psz. Ganz-Hunslet gyártmányú villamosoknak. Üzembe helyezve: 1994. 01. 14. Ez az egyetlen darab a világon!!!
Képtalálat a következőre: „1884 + 1984 villamos” 1884 + 1984
1884+1984 (eredetileg: BKV 2568 + 2572) nosztalgia villamos évek óta nem közlekedik, tudomásunk szerint üzemzavara aránylag kis költséggel javítható, mely után ismét szállíthatná az utasokat turistaszezonban. Egyébként jó állapotban van.

Kérem Tisztelt Címet, hogy a fenti járművek védetté nyilvánításának folyamatát indítsák meg, és a részletekről vagy az eredményről tájékoztassanak!
Ezt a tervet és annak megvalósítását a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület is támogatja, akiknek támogató levelét mellékelem.
Legyen közös célunk a múlt közlekedési emlékeinek megőrzése!

Debrecen, 2018. december 15.

Köszönettel és tisztelettel:
                                               Balogh Tamás Zoltán
                                               Debreceni Tömegközlekedési Történeti Klub
                                                Email: civisporta@gmail.com      https://civisporta.hu

 

VISSZA